Egészség: A tudástőkétől a helyi specializációig
12 ötlet városok részére, melyek hozzájárulhatnak ahhoz, hogy jobban kihasználhassák a bennük rejlő, az innovációhoz és a tudáshoz kapcsolódó potenciált az egészségügyi és társadalmi-gazdasági területek erősítése érdekében. A 4D Cities nevű URBACT projekt támpontokat ad ahhoz, hogy a helyi önkormányzatok milyen szerepet játszhatnak ebben a folyamatban.
E cikk alapja az a meggyőződés, hogy a helyi önkormányzatoknak biztosítania kell a megfelelő tőkebefektetést és a városban meglévő tudások összehangolását ahhoz, hogy az egészségügy szakmai kihívásait a legjobban kezelni tudják. Ennek előfeltétele, hogy a település döntéshozóinak pontosan tudniuk kell, hogy az adott településen mi áll rendelkezésre (intézmények, tanulmányok, szakemberek, diákok stb.), és mi a kontextus (jogszabályok, készségek, a földrajzi elhelyezkedés, hiányosságok a rendszerben stb.), hogy aztán képesek legyenek hasznos és reális intézkedéseket tervezni.
A 4D Cities projekt 12 ötlete az integrált helyi egészségügyi rendszer kialakításához:
-
Az önkormányzatoknak kezükbe kell venniük az oktatási intézmények és a gyakorlati képzési központok közötti együttműködési folyamatok irányítását a konzisztens helyi egészségügyi oktatás biztosítása érdekében. Az felsőoktatást, a középiskolai és az élethosszig tartó oktatást össze kell hangolni egy olyan rendszerben, amely a térség speciális igényeire fókuszál.
-
A köz- és privát oktatási és kutatási intézményeknek munkalehetőséget kell biztosítaniuk és meg kell felelniük a helyi egészségügyi stratégia elvárásainak.
-
Az oktatás helyi harmonizálása – a helyi oktatási rendszer tervezése tágabb perspektívában. A rendszernek tartalmaznia kell interdiszciplináris tanulmányokat, és reagálnia kell a folyamatban lévő képzésekre, a legmagasabb és a legalacsonyabb szintű szakértelmek, valamint a különböző tudományágak között is kapcsolatot teremtve.
-
A különböző ágazatok, osztályok közötti átfogó, integrált szakpolitika tudna olyan koherensebb oktatási rendszert nyújtani, amely megfelel az egészségügyi ágazat igényeinek is.
-
Intézkedések a diákok bevonzása érdekében – a városban kínált tanulmányokkal kapcsolatos tájékoztatás nyújtása, az előképzettség igazolása és tesztelése, karrierlehetőségek biztosítása speciális tudományterületen stb.
-
Közepes méretű városok, amelyek nem rendelkeznek egyetemmel vagy az egészségügyhöz kapcsolódó tanulmányokkal, törekedjenek arra, hogy kialakítsanak egy egészségfejlesztési modellt, és befektessenek olyan tudás-létesítményekbe, amelyek illeszkednek a stratégiájukhoz. Emellett együttműködési megállapodást köthetnek a térségben lévő más önkormányzatokkal vagy megyei, régiós intézményekkel.
-
A magasabb szintű közigazgatás bevonása azzal a céllal, hogy támogassa és minőségbiztosítsa a település oktatási és képzési modelljét. Szakpolitikai támogatást jelenthet az adott szakpolitika decentralizációja és/vagy költségvetési hozzájárulás.
-
Ahhoz, hogy az egészségügyi szolgáltatások emberi erőforrás szükségletei kielégítettek legyenek, valamennyi szakma egyformán fontos, nem csak a szigorúan egészségügyi, orvosi kötődésűek. Mindezek ösztönzőleg hatnak a helyi üzlet befektetési lehetőségekre is. A főbb egészségügyhöz köthető szakterületek a következők:
- Közösségi és szociális munka
- Műszaki és informatikai tudományok
- Gyógyszerészet
- Ápolás, egészségügy és egészségügyi menedzsment
-
Üzleti menedzsment és az adminisztráció
-
A fent említett területek fejlődéséhez a szakképzési rendszer tud hozzájárulni.
-
Az élethosszig tartó tanulási programok lehetővé teszik a munkanélküliség csökkentését az egészségügyi szektorban elvárt készségekhez kapcsolódó átképzéssel.
-
A duális képzés olyan megoldásnak bizonyult, amely javítja a foglalkoztatási rátát, különösen a fiatalok körében.
- A helyi egészségügyi innovációs projekt célja, hogy elősegítse az egészségügy és tudás területén tevékenykedő valamennyi érdekelt szereplő közötti interakciót és együttműködést, valamint hogy ebben az együttműködésben beazonosítsa, meghatározza a felek szerepeit. Ilyen szereplőnek számíthatnak a következők: orvosi szakterületekkel rendelkező egyetem, gyógyszertárak, orvosi, ápolási, egészségügyi igazgatás stb.; a gyakorlati orvostanhallgató képzésben részt vevő egyetemi kórházak; kutatási cégek, valamint biotechnológiai és kutatási parkok; középszintű képzés és szakképzés az egészségügyi és szociális ellátás terén; élethosszig tartó tanulási és az átképzési központok, beleértve az egészségügyi és orvosi tanulmányokat, valamint az egészségügyi ágazat információs és kommunikációs igényeihez kapcsolódó IKT-kutatásokat.
További információk:
- 4D Cities honlap - URBACT weblap
- Business Opportunities of Local Health Innovation – Projekt beszámoló