Az első URBACT e-egyetem: összefoglaló az esemény főbb ismérveiről, eredményeiről
Beszámoló az URBACT első, városok számára rendezett nagyszabású, élő, digitális kapacitásépítő eseményéről
„Inspiráló” „Hasznos” „Új” „Intenzív!”… Ez volt az a négy szó, amelyet a legtöbb résztvevők kiemelt az URBACT első e-egyeteméről szerzett tapasztalatok kapcsán, 2020. október 8-án a rendezvénysorozat záróeseményén. Az idei egyetem egy egy hónapig tartó interaktív tanulási folyamat volt a fenntartható városfejlesztés integrált cselekvési tervezéséről, mely során az URBACT e-egyetemi „diplomások” elsajátították azokat az eszközöket, technikákat és taktikákat, melyek révén saját helyi csoportjaikkal megkezdhetik a munkát a helyi városi integrált cselekvési tervek elkészítésében.
Az URBACT e-University résztvevői visszajelzései a záró eseményről
1.Digitális mesterkurzus - mindenki számára elérhető erőforrások segítségével
Az e-egyetem a helyi integrált cselekvési terv elkészítésének minden szakaszán keresztül vezetett, az érdekelt felek bevonásától, a problémák elemzésétől és az ötletek közös kidolgozásától kezdve a tevékenységek tervezésén át, az eredmények láthatóvá tételéig, majd az ismeretek megosztásáig. Ez egy olyan részvételen alapuló tervezési megközelítés, mely a köztisztviselők körében ismertek, ám nem feltétlenül használják mindennapi munkájuk során.
A résztvevők minden alkalom során plenáris előadások keretében szereztek ismeretet az adott témakör elméleti oldaláról. Ezután lehetőségük volt kisebb interaktív csoportokban dolgozni, hogy megpróbálják átültetni az elméletet a gyakorlatba, minden egyes alkalommal más-más eszközt kipróbálva.
„Ez nem csak arra nyújt lehetőséget, hogy a résztvevők megismerjék az egyes eszközöket, hanem arról is szereznek tapasztalatot hogyan tudják ezeket alkalmazni, hiszen az egyes módszereket közösen próbáljuk ki, hogy bebizonyosodjon számukra, hogy képesek rá!"
Christophe Gouache, URBACT e-Egyetem e-Menedzsere és az ActiveCitizens’ hálózat vezető szakértője
Jó hír a városi szakemberek számára, hogy az URBACT eszköztár – amely a nyilvános akciótervezési ciklus mind az öt szakaszát lefedi, a városi kihívások elemzésétől a hatások méréséig – online formában most már mindenki számára elérhető. Akár az összes e-egyetemi foglalkozást is visszanézhető egy dedikált URBACT YouTube lejátszási listán keresztül, illetve további források is találhatók – például az „Learning Memos” eseményt – az e-University platformon.
„Egy város számára, amely részvételi, integrált cselekvési tervet akar kidolgozni, ez nagyszerű képet ad a lépésekről, amelyeken keresztül kell haladnia."
Eileen Cowley, e-University e-Menedzsere és a Resourceful Cities’ vezető szakértője
2. Színes program négy héten keresztül
Az e-egyetem egy hónap alatt összesen nyolc kétórás alkalmat foglalt magába, alkalmanként plenáris előadásokra és kisebb csoportos műhelyfoglalkozásokra is sor került.
Az egyes alkalmak során sokféle feladattípus gyakorlására nyílt lehetőség: az analitikai eszköz, a problémafa tesztelésétől kezdve a helyi kihívások megértésének tisztázásán át a holnap újsága elnevezésű feladat keretében közös jövőkép kialakítására.
A heti két alkalom nagy elkötelezettséget kívánt. Sok résztvevőnél nagy előnyt jelentett, hogy napról napra bővült a tudása. Néhányan a tanfolyam előrehaladtával a megszerzett ismereteket közvetlenül alkalmazni tudták munkájukban.
Például Irina Rotaru, az URBACT Space4People hálózat Saint Germain-en-Laye (FR) helyi koordinátora azonnal kipróbálhatta az eredmény- és output indikátorokkal kapcsolatos új ismereteit, hiszen két e-university alkalom között az EIT „Biztonságosan kapcsolódva" Városi Mobilitás Projekt keretében egyeztetések zajlottak a stratégiai városi hatásindikátorok összehangolásáról.
„A formátum valóban gyümölcsözővé tette, és segített a minél hatékonyabb tanulást az egyes alkalmak során."
Irina Rotaru, Saint Germain-en-Laye (Franciaország)
3. Az e-egyetem vezető szakértőinek és facilitátorainak felbecsülhetetlen elkötelezettsége
Minden részt, amely a részvételi tervezés egy-egy szakaszára összpontosított, egy „e-Manager” állította össze, aki a jelenlegi URBACT hálózatok vezető szakértői közül került ki. A „kemény” technikai és közigazgatási háttértudás, a „puha” moderációs készségekkel kombinálva kulcsfontosságúak voltak a nyitott, vonzó és részvételen alapuló informatív foglalkozások lebonyolításában. Ez döntő fontosságú volt a rendezvény sikere szempontjából.
Az e-egyetem számos fantasztikus önkéntes „e-facilitátor” támogatásában is részesült - a résztvevő város képviselői és más szakértők, akik az e-egyetem minden napján csoportfoglalkozásokkal támogatták a közös tanulást. Ők voltak az a kovász, amely összetartotta az eseményt!
4. Gyors válasz a Covid-19 válságra – és lépés a fenntarthatóbb jövő felé?
Amikor a Covid-19 válság első hulláma megjelent, sokan attól tartottak, hogy az URBACT Nyári Egyetemet – amely a tervek szerint 2020 nyarán lett volna Dubrovnikban – egyszerűen le kell mondani. Az URBACT program szakértője, Sally Kneeshaw arról írt, milyen óriási erőfeszítéseket és energiákat fordítanak arra, hogy a korábban már kipróbált Nyári Egyetem koncepcióját online tapasztalattá alakítsák.
Sally szerint a kudarc valójában a tanulás része! A döcögős indulást követően a korai technikai nehézségek megoldódtak, így végül az online megközelítés mind a nagy plenáris ülések, mind a koncentráltabb csapatmunka szempontjából bevált. Sőt, sokak úgy érezték, mintha mindenki egy közös kihíváson ment volna keresztül – a szervezők és a résztvevők egyaránt –, és amikor valami jól sült el, mindannyian közös sikernek értékelték!
Ez a szituáció megújult elszántságot, valamint további készségeket és magabiztosságot teremtett a digitális eszközök jövőbeni újbóli használatához is.
„Nagyon nehéz volt elég rugalmasnak lenni az URBACT Egyetem adaptálásában. Lehet, hogy az emberek ezt természetesnek veszik, de a digitális esemény megszervezése során tett erőfeszítések vetekszenek egy fizikai esemény lebonyolításával."
Stefanie Weber, URBACT Titkárság
5. Új interaktív eszközök bemutatása városi szinten
Az új technológia bevezetése nemcsak az URBACT-nak, mint programnak volt hasznos és tanulságos, hanem olyan gyakorlati tapasztalatokat adott a résztvevőknek az új interaktív eszközök használatáról, amelyet saját környezetükben is hasznosítani tudnak a továbbiakban.
A résztvevők közül, akik a zoomot és a Miro „online vizuális együttműködési platformot” használták (összesen 304 Miro tábla gyakorlatot készítettek!), sokan adtak olyan visszajelzést, miszerint az e-Egyetem új digitális munkamódszereket tanított meg nekik, amelyeket saját városi projektjeikben is használni fognak.
„Nagyon jó volt látni a résztvevőket, akik belemerültek a Miro eszközbe, és megismerkedtek vele a nyolc alkalom során. Tudtuk, hogy a legtöbb ember számára nem lesz szerelem első látásra ennek az eszköznek a használata, így jó volt látni, hogy a résztvevők egyre jobban érzik magukat, és folyamatosan lehetett érzékelni a fejlődésüket. "
Clémentine Gravier, URBACT Titkárság
6. És – mindenekelőtt – a résztvevők!
Míg egyes zoom alkalmak során akár 436 résztvevő is bekapcsolódott, az igazi kapcsolatok kisebb, akár 8-10 résztvevőből álló csoportokban zajlottak, akik a négy hét alatt összeismerkedtek egymással. Ennek eredményeként egyesek azt tervezik, hogy a Covid-19 korlátozásainak megszüntetése után meglátogatják csoporttársaikat szülővárosukban. És olyanról is hallottunk, hogy az egyik résztvevőnek még állásinterjút is ajánlott valaki a csoportjából!
„Nagyon szerettem látni, ahogyan a jó légkör és a csapatszellem olyan csoportokon belül alakul ki, akik korábban nem ismerték egymást, és nagyon különböző országokból, városokból érkeztek, különböző háttérrel és érdeklődéssel. Remélem, hogy kapcsolatban maradnak és aktívan tartják ezeket az új munkakapcsolatokat.”
Clémentine Gravier, URBACT Titkárság
Az URBACT első e-egyetemén összesen 486 szakértő, érdeklődő vett részt azokból a városokból, amelyek az URBACT legújabb, 23 Akciótervezési Hálózatát képezik. Hozzájuk csatlakoztak a franciák által támogatott ASToN intelligens városhálózatból kiválasztott afrikai partnervárosok is. Egy-egy plenáris ülésen átlagosan 395 ember vett részt, és 280-an kapcsolódtak be a csoportfoglalkozásokba – ez jó eredmény, tekintettel a résztvevők négy héten át tartó elkötelezettségének fenntartásával járó kihívásokra.
A fenti összefoglalót Liat Rogel, Eileen Crowley és Christophe Gouache e-menedzserekkel, Delphine Gaudart-Brunet, Irina Rotaru és Alisa Aliti Vlasic e-facilitátorokkal, valamint az URBACT Titkárság két munkatársával, Stefanie Weberrel és Clémentine Gravier-rel készült beszélgetés alapján került összeállításra. Az e-egyetem résztvevői és szervezői rendkívül hálásak, hogy segítették az esemény összeállítását, és hogy olyan lendületessé tették az egyes foglalkozásokat!
Ne felejtse el megnézni az e-Egyetem alkalmairól készült videókat a YouTube-on, valamint az #URBACTtoolboxban található, a városok számára elérhető rengeteg gyakorlati anyagot:
- Érintettek bevonása
- Probléma analízis
- Akciótervezés
- Erőforrások feltérképezése
- Megvalósítás
- Eredmények mérése
- Eredmények megosztása
Eredeti cikk:
https://urbact.eu/urbact%E2%80%99s-first-e-university-event-highlights-and-open-resources