AHA-élmény Poznanban, az Oktatási Innovációs Hálózat megszületése

„A kreativitás a kapcsolatok létrehozásáról szól és több függ az együttműködéstől, mint az egyéni erőfeszítésekről” Ken Robinson, Elveszteni az eszünket: A kreativitás tanulása.
 
„Miért nem próbáltunk ki hosszabb távú együttműködést az ON BOARD projekt megkezdése előtt?” tette fel a kérdést a Poznan által koordinált ON BOARD projektbe bevont tanár. „Miért nem csináltuk ezt korábban?”
 
Az első ON BOARD tapasztalatok alapján a fő ok úgy tűnik a struktúrával és mérettel van összefüggésben. Továbbá Poznan sokkal nagyobb város, mint az ’ON BOARD / városok összekapcsolódása az oktatáson keresztül’ elnevezésű URBACT III-as projektet vezető Viladecans. Egy oktatási hálózat tervezésekor figyelembe kell venni, hogy egy nagyobb városhoz képest egy kisebb városnak teljesen eltérő adottságai vannak. Tehát ha csak egy kerületet választunk az ON BOARD megvalósításához, attól még ugyanaz a helyzet áll fenn, hogy egy „gépben” vagyunk, amely 500 000 embert foglal magába és ahol bármilyen probléma felmerülhet.
Hogy tudtuk a munkánk elvégezni? Milyen kétségeink voltak az elején? Tudtuk, hogy Poznan hálózatának kialakításában sok lehetőség rejlik, de akkor mi állt az útjában?
Hallott valaha az Arany Körről? Ez a természetben is létező szabály, melyet Simon Sinek is alkalmazott a „Kezdj a miérttel” c. könyvében („Start with why”). Ez egy egyszerű matematikai összefüggés, egy formula a tökéletes arányra. Útmutatást ad a tevékenységek értékeléséhez, ami mindig egy kérdéssel kezdődik: „MIÉRT csinálunk valamit?”


 
A megértés segítését célzó Arany Kör útmutatóval, 2019-ben Poznan városa csatlakozott az ’ON BOARD városok összekapcsolódása az oktatáson keresztül’ URBACT III projekthez, és további öt európai várossal kezdte meg együttműködését. Hogy miért? Hogy elsajátítsuk azt a receptet, hogyan alakítsunk ki egy sokkal hatékonyabb és innovatívabb oktatási rendszert városainkban. Hogy miért? Hogy megtanuljunk kiépíteni egy változatos együttműködésből fakadó sikeres, erős és fenntartható Oktatási Innovációs Hálózatot Poznanban (Educational Innovation Network – EIN).
Annak ellenére, hogy a vezető partner, Viladecans, képes volt létrehozni több szakterület képviselőiből álló hálózatot, rajtunk múlik, hogy ugyan ezt véghezvigyük, melynek kulcseleme, hogy képesek legyünk közösséget formálni saját hálózatunk építésére, figyelembe véve saját igényeinket és kapacitásunkat.
Tehát az Arany Kör elve alapján elsőként feltártuk, hogy mi az, ami Poznanon belüli adottság, majd a viladecani tapasztalatokra alapozva kifejlesztettük a saját hálózati modellünket, amelyet „SEJ Modellnek” (Sieć Edukacyjna Jeżyce – Educational Network of Jeżyce – Jeżyce Oktatási Hálózat) neveztünk el. Ez az átfogó tanulmány nagy segítséget jelentett a fő érintetti kör szükségleteinek meghatározásában, potenciáljuk és jellemzőik feltérképezésében.
 
Olvass többet itt arról, hogy mi történt Poznanban!                            

 

POZNAN_TRANSFER STORY_NEW FORMAT.pdf · Letöltés

Eredeti cikk: https://urbact.eu/aha-moment-how-poznan-turned-its-potential-education-innovation-network

Írta: s.mendez