Gasztronómia, Foo Fighters és proaktivitás – egy sikersztori Cesenából
Cesena egy olasz kisváros Bologna közelében. A Foo Fighters a világ egyik legsikeresebb rockzenekaraként stadionokat tölt meg - 2015-ben mégis bensőséges hangulatú koncertet adott Cesenában 3000 rajongónak. Hogyan történhetett ez meg? És mi köze lehet ehhez egy start-up központnak? Olvass tovább, hogy megtudd!
A kihívás
Cesena egy gyönyörű, békés olasz város, keskeny utcákkal és ódon épületekkel. A tengerpart mindössze 20 percre van autóval, és ha aki szeret síelni, könnyedén talál a közelben fantasztikus pályákat. Röviden: egy igazi élhető kisváros. Mindezek mellett Cesena ad otthont a Bolognai Egyetem számos karának, így a város az ország minden részéről vonzza a diákokat.
A diploma megszerzése után azonban a legtöbben más országokba, vagy Olaszország nagyvárosaiba költöznek, izgalmasabb karrierlehetőségeket keresve. A kérdés sokáig az volt, hogy mit tehetne Cesena, hogy legalább néhány tehetséges egyetemet végzettjét a városban tartsa? Az egyik válasz egy start-up inkubátor központ létrehozása volt 4 évvel ezelőtt az induló vállalkozások vonzása és támogatása, valamint az innováció előmozdítása érdekében. Az ötlet egy egyetemi professzortól származott, a Városi Tanács pedig támogatóan állt a kezdeményezéshez.
A startup inkubátor központ a „CesenaLab” nevet kapta.
CesenaLab
A közösségi terek, startup központok és digitális inkubátorok virágoznak a világ nagyvárosaiban, azonban ritkábbak a Cesena-hoz hasonló kisebb városokban. A CesenaLab a kezdetektől fogva egy egyszerű, alacsony költségvetésű szervezetként működik, és az alapítók – Cesena Önkormányzata, az egyetem és a Bankszövetség – jelenleg is az alapfeltételek biztosítására összpontosítanak. A Bankszövetség adja a helyszínt ingyen (egy használaton kívüli bankfiókban), az önkormányzat az éves működési költségvetést, míg az egyetem a kapcsolati hálójával, szükség esetén a kutatási infrastruktúrájához és kapacitásához való hozzáféréssel segít, valamint a helyben végzett, vállalkozó kedvű diákok folyamatos utánpótlását biztosítja. A CesenaLab elsődlegesen az IKT és média területen működő vállalkozások segítésére fókuszál.
2013-ban Cesena önkormányzata csatlakozott az URBACT program által támogatott “Jobtown” projekthez, melynek keretében a partnerek helyi megoldásokat azonosítottak az ifjúsági munkanélküliség kezelése érdekében. Az ugyanebben az évben létrehozott CesenaLab tulajdonképpen az URBACT Támogató Csoport élő laboratóriumaként funkcionált – lehetővé téve a fiatalok vállalkozóvá vállalkozóvá válását segítő intézkedések valós körülmények közti tesztelését. A start-up központ és a JobTown Támogató Csoport között kölcsönösen előnyös partneri kapcsolat alakult ki.
„Folyamatosan lehet jelentkezni hozzánk” – magyarázza Roberto, a központ menedzsere, aki kinézete alapján akár valamelyik start-up vállalkozó is lehetne. „Vállalkozások és magánszemélyek egyaránt pályázhatnak – mindössze egy jó ötlet szükséges a jelentkezéshez. Azt kérjük a jelentkezőktől, hogy győzzenek meg bennünket az ötletük életképességéről, és vázoljnak fel egy jövőképet – mutassák be, hogy mit szeretnének elérni. Három dolgot keresünk” – hangsúlyozza. „A legfontosabb a szenvedély – látnunk kell, hogy a jelentkező valóban elkötelezett és őszintén hisz az ötletében. Másodszor, megvizsgáljuk a csapatot – kik ők, mi a céljuk, és rendelkeznek-e a vállalkozóvá váláshoz szükséges adottságokkal. Végezetül, természetesen értékeljük az ötletet is – azt, hogy az adott megoldás mennyire innovatív.”
Sikeres pályázat esetén a CesenaLab a következő szolgáltatásokat nyújtja ingyenesen kilenc hónapon keresztül:
- irodahelyiség, szélessávú internet és 24 órás portaszolgálat;
- mentori támogatás egy üzleti terv és üzleti modell kidolgozásához – mindegyik ötlet tulajdonosa külön mentorral rendelkezik, de időről időre más, speciális ismeretekkel rendelkező mentorokkal is együtt dolgozik (pl. marketing, termékfejlesztés, pénzügyek);
- segítség a kapcsolati háló kialakításához;
- részvételi lehetőség olyan rendezvényeken, ahol a kezdő vállalkozó kapcsolatba kerülhet más vállalatokkal, valamint képzéseken vehet részt különböző témákban.
A CesenaLab cserébe csak egyetlen dolgot kér: amikor kilenc hónap elteltével a cég „kiköltözik” a központból (általában jól működő vállalkozásként), akkor a Cesena-ban kell letelepednie.
„Nincs a folyamatban semmi különös” – mondja Roberto – „és ha egyszerűen hangzik, akkor az azért van, mert tényleg az. A tapasztalataink – és a több mint 20 sikeres vállalkozás, amit az elmúlt 4 évben inkubáltunk – azt bizonyítják, hogy a módszer működik. Az eredményeink talán nem hasonlíthatóak össze a Szilícium-völggyel vagy más startup központként nyilvántartott nagyvárosokkal, de az általunk támogatott cégek sikeresek a hazai piacon, sőt sokan közülük jelentős potenciállal rendelkeznek a nemzetközi terjeszkedéshez is. Ami pedig a legfontosabb: ezek a cégek segítenek a fiatal tehetségek megtartásában. Ami még mindig hiányzik, az a kockázati tőke – az egyik alapvető feltétele a vállalkozások további növekedésének a kezdeti szakasz után.”
A CesenaLab „bérlőinek” legtöbbje, akikkel beszéltem, kulcsfontosságúnak tartja a kapott támogatást. Egyikük így nyilatkozott: „Amikor jelentkeztünk, csak három lelkes kocka voltunk az egyetemről. A CesenaLab segített nekünk vállalkozóvá válni.”
A támogatás mellett a legnagyobb érték a közösség erejében rejlik: egy időben egyszerre 10 cég dolgozik együtt a CesenaLab égisze alatt, akik egy sokszínű, tudásban és készségekben egyaránt változatos csapatot alkotnak, és napi szinten segítik egymást. Ebédidőben szinte mindenki összegyűlik az egyterű iroda közepén található nagy asztal köré: lelkes viták folynak, a fiatalok közösen ötletelnek, problémákat oldanak meg, és vicceket mesélnek. A hangulat élénk és zajos – mint egy nagy olasz családban – , de valószínűleg éppen ez az egyik oka annak, hogy az ambiciózus vállalkozók jól érzik magukat itt.
EDO
„Most már tudod, hogy mit eszel” – ez az EDO, a CesenaLab egyik első „végzősének” szlogenje. A három fiatal informatikus megoldást kínál egy sokak által ismert problémára: a szupermarketek polcain található óriási élelmiszerválaszték miatt szinte lehetetlen az informált, felelősségteljes és egészséges választás; túl sok az alternatíva, az ismeretlen összetevő, a csomagolás sarkán apró betűkkel elrejtett fontos információ – és ez csak néhány a számos kihívás közül. Egyszerű megoldásként az EDO egy olyan mobilalkalmazást kínál, amely a termék vonalkódjának beolvasása után megmutatja az élelmiszer egészségügyi indexét (az összetevők és a felhasználó céljai alapján), valamint egyéb termékinformációkat is nyújt - könnyen értelmezhető formátumban. Jelenleg az alkalmazás Olaszországban és az Egyesült Királyságban áll rendelkezésre, de tervben van a terjeszkedés más piacokra is.
SeasonEat
Cesena egy erős mezőgazdasági hagyományokkal rendelkező régióban fekszik, így nem meglepő, hogy sok start-up kínál megoldást élelmiszerekkel kapcsolatos problémákra. A SeasonEat 2016-ban indult egy online szolgáltatásként, amely friss élelmiszereket (elsősorban gyümölcsöt és zöldséget) szállított Cesena lakóinak a város termelőitől. Hasonló szolgáltatás máshol is jelen van, de a városban nem volt még ilyen, amikor a SeasonIT indult. Az ügyfelek elégedettek – friss gyümölcsöket és zöldségeket kapnak, megbízható forrásból; a gazdálkodók jól járnak – a SeasonEat méltányos árakkal dolgozik (jóval magasabbakkal, mint a szupermarketek); és - nem utolsósorban - a helyi gazdaság is fejlődik. A cég által kínált szolgáltatásnak jelenleg 2000 előfizetője van, a számuk folyamatosan növekszik. Nem csak e-kereskedelmi és logisztikai szolgáltatóként működik – rendezvényeket is szervez, hogy közösséget építsen az ügyfelek és a gazdálkodók között. A következő lépés a szolgáltatás kiterjesztése más olasz városokra.
Fitlunch
A Fitlunch egy korábbi profi sportoló kezdeményezése, aki a karrierje befejezése szembesült azzal, hogy az egészséges táplálkozás nagy kihívás az emberek többsége számára. A Fitlunch.it egy étkeztetési szolgáltatás – olyan, mintha bármikor az ügyfél rendelkezésére állna egy táplálkozási szakértő és egy szakács. A szolgáltatáshoz a Facebook Messengeren keresztül lehet csatlakozni. A jelentkezőnek meg kell adnia néhány fontos információt magáról (életkor, testsúly és magasság), az aktivitási szintjéről, valamint a céljairól (izomtömeg növelés vagy szálkásítás). Ezen információk alapján a Fitlunch.it különféle testreszabott ételeket kínál, amelyeket azonnal meg is rendelhet a szolgáltatás használója. A vállalkozás jelenleg 6 olasz - Cesenához hasonló méretű - városban működik, és folyamatosan terjeszkedik.
A Rockin’1000 és a Foo Fighters
Fabio szakmája szerint tengerbiológus – és vállalkozó, aki cégeit a szenvedélyei köré építi. Az egyik legnagyobb szenvedélye pedig a zene – pontosabban a rockzene –, és nem mellesleg a világ egyik legjobb rockbandájának, a Foo Fighters-nek a lelkes rajongója. 3 évvel ezelőtt meg szerette volna hívta őket, hogy adjanak koncertet a városában, Cesenában. Mivel a Foo Fighters kizárólag nagyvárosok stadionjaiban játszik, Fabio tudta, hogy egy átlagos meghívás kevés lesz. Elkezdett hát dolgozni az álma megvalósításán: közösségi finanszírozással pénzt gyűjtött, majd megszervezte a Rockin'1000 címet viselő egyedülálló eseményt: 1000 zenész – amatőrök és profik, férfiak és nők, fiatalok és idősek – gyűlt össze Cesenában, hogy közösen eljátssza a Foo Fighters „Learning to Fly” című számát.
A lelkesítő és megható közösségi rendezvényt megörökítő videó végén pedig Fabio személyesen hívta meg a Foo Fighters-t a városba. A videó híre gyorsan terjedt, és rövid időn belül több mint 40 millióan nézték meg – Dave Grohl, a Foo Fighters vezetője olasz nyelvű válaszvideóban mondott köszönetet, majd mondanivalóját ezzel fejezte be: „Jövünk. Ígérem”. És valóban így lett – Fabio álma 2015. november 3-án valóra vált, amikor a zenekar intim hangulatú koncertet adott Cesenában 3000 rajongónak.
Fabio – a Rockin'1000 koncepciója köré épített - cége jelenleg a CesenaLab egyik „lakója”, mely kis csapatával folytatja az amatőr zenészek álmainak megvalósítását. Összehozta a Föld Legnagyobb Rockzenekarát – 1200 zenészt hívott meg a világ minden tájáról, akik a cesenai stadionban több mint 12 000 néző előtt adtak koncertet, amit koncertlemezen is megörökítettek. Mindemellett pedig nyári táborokat is szerveznek amatőr zenészek számára. Azonban – ahogy Fabio is ragaszkodik hozzá – a Rockin’1000 nem egy rendezvényszervező cég: a célja egy világméretű zenészközösség kialakítása.
Mit tanulhatunk a CesenaLab és a Rockin’1000 példájából?
Merj nagyot álmodni!
Ezeknek a kezdeményezéseknek az inspiráló példája azt mutatja, hogy bármely város – a méretétől és a helyétől függetlenül - nagy dolgokat érhet el, ha kellően magasra teszi a lécet. Csak kreativitás, ambíció, energia és persze jó hangulat szükséges hozzál – a CesenaLab pedig bővelkedik mindezekben.
Nem kell egy vagyonba kerülnie!
A CesenaLab példája azt is szemlélteti, hogy a digitális gazdaság fejlesztése nem igényel különleges megoldásokat és drága infrastruktúrát – sokkal jobb kicsiben elkezdeni, és a megfelelő alapokat megteremteni: egy jól működő, funkcionális létesítmény, egy elkötelezett csapat és a megfelelő támogatási rendszer jelentik a digitális ökoszisztéma alapjait.
Az együttműködés a lényeg!
A CesenaLab lelkes vállalkozóival folytatott valamennyi beszélgetésből világossá vált, hogy mind az alapvető infrastruktúra kiépítése, mind pedig a tapasztalt mentorok támogatása nagyon fontos, de a legtöbbre értékelt szolgáltatás mégis a többi vállalkozással való együttműködés lehetősége.
Te mit tehetnél a saját lakóhelyedért?
Tudnivalók – CesenaLab
|
Írta: Kézy Béla, URBACT szakértő
Eredeti, angol nyelvű cikk: http://urbact.eu/food-foo-fighters-and-forward-thinking-attitude-success...