Közösségi (people-powered) szolgáltatások: mítosz vagy realitás?
A cikk alapja egy Eddy Adams-szel folytatott beszélgetés.
Feladat: a polgárok részvétele
A városi önkormányzatokat folyamatosan kihívások elé állító egyik feladat a polgárok részvételének biztosítása a különböző fejlesztési folyamatokban. Több, mint 10 évvel a Lipcsei Karta életbelépése után, amely kijelölte a participatív integrált városi megújítás céljait, a kép Európa-szerte még mindig meglehetősen vegyes. Szerencsére azonban sok a kiváló kezdeményezés, és mint a participáció iránt elkötelezett program, az URBACT számosat közülük maga is támogatott. Amersfoort (NL), Gdansk (PL) vagy Aarhus (DK) is köztük van, a CHANGE! projekt pedig olyan megközelítést alkalmaz, amely a városi szolgáltatások középpontjába tudta helyezni a lakók bevonását.
York (Egyesült Királyság) különböző platformokat használ a polgárok bevonására
Ahogy például az Interactive Cities projekt feltárta, a digitális platformok szélesítik a polgárok bevonását lehetővé tevő eszközök repertoárját. Egy korábbi, Genius Open elnevezésű kísérleti projektben York város már használni kezdte az online eszközöket, crowd sourcin (közösségi közreműködés) lehetőséget teremtve polgárai számára. 2018-ban ugyanez a város részt vesz az URBACT vitájában a közösségi szolgáltatásokról. Mint a nemzetközi Cities of Service modell egyik angol városa, York új tevékenységekkel kísérletezik az „embereket segítő emberek” jelszó kapcsán. De mit is jelent ez valójában?
A közelmúltban Joe Micheli, York város önkormányzatának tisztviselője (korai beavatkozás, megelőzés és közösségfejlesztés) a következőképpen magyarázza:
"York egyik legnagyobb erőforrása a lakossága, különösen az a nagyszámú polgár, akik saját szabadidejüket arra áldozzák, hogy segítsenek másoknak, és akik szerves részét képezik a városnak. Akár önkéntességről, szociális tevékenységről vagy egyszerűen az "embereket segítő emberekről" beszélünk, a kultúránkban van, hogy mások szolgálatára időt szánjunk. Tudjuk, hogy ha az emberek segítenek másoknak, a közösség erősebbé és rugalmasabbá válik. Ez megteremti a társadalmi tőke magasabb szintjét, gazdasági és társadalmi hasznokat hoz, de még az egészségünk és a jólétünk is gyarapodik.
Miközben több ezer ember önkénteskedik Yorkban, a legkülönfélébb módokon, elkezdtünk foglalkozni a Cities of Service programmal. E program katalizátora lehet annak, hogy helyesen használjuk fel a polgárok erejét a város legégetőbb kihívásainak szisztematikusabb kezelésében, és segít közösen feltárni, hogy miként lehet a társadalmi cselekvést normaszerűen beágyazni a közszolgáltatásokba. A megközelítésnek négy fő eleme van: a vezetés, a diskurzus (deliberáció), az együttműködés és az eredmények.
A nemzeti kutatásokra és a helyi beszélgetésekre építve létrehoztuk a People Helping People („emberek segítenek embereknek”) kezdeményezést, amely egy új városi stratégia és kampány a Cities of Service nemzetközi sikereire alapozva. Fő célja, hogy összehozza a helyi közszolgáltatókat és az embereket az önkéntesség és az együttműködés jegyében, hangsúlyt fektetve a helyi prioritások kezelésére, legyen ez az egészségügyi egyenlőtlenségek kezelése, a magány vagy a pályakezdő fiatalok nehézségei ".
York’s kezdeményezéseit megvitatjuk más európai városokkal is
Április 18-án Joe csatlakozik a hálózati partnerekhez és a CHANGE! projekt zárókonferenciájának nemzetközi közönséghez Eindhovenben (NL). Megosztja a Cities of Service modell részleteit, és részt vesz a „People-powered szolgáltatások: mítosz vagy valóság” tematikájú vitafórumon közösen a projekt partnereivel és nemzetközi szakértőivel, köztük Henry Kippinnel, aki a Collaborate igazgatójaként kezdeményezte a projektet és irányítja tevékenységét az elmúlt 30 hónapban.
Írta: Joe Micheli, York város önkormányzata
Eredeti cikk: http://www.blog.urbact.eu/2018/03/people-powered-services-myth-or-reality/