UNIC (Urban Network for Innovation in Ceramics) “Városok az innovatív kerámiáért” elnevezésű URBACT project eredményei
2008 December – 2011 Június
Európában a nehézipari bázis gazdaság szerkezetváltása és áttérés az innovációra épülő gazdaságra hátrányosan hatott a hagyományos és speciális ipari profillal rendelkező városokra. Az URBACT UNIC projekt kilenc városának közös jellemzője a hagyományos kerámia ipar. A projekt két éve során kicserélték tapasztalataikat és olyan helyi fejlesztéspolitikát alakítottak ki, amelyik alkalmazkodik a gazdasági környezet változásához és arra törekszenek, hogy a kerámiaipar helyi értékké lépjen elő az innováció, a kulturális fejlődés és a turisztikai vonzerő tekintetében.
Partnervárosok
Limoges (vezető partner), Castellon, Seville (Spanyolország) , Aveiro (Portugália), Kolozsvár (Románia), Faenza (Olaszország), Stoke-On-Trent (Egyesült Királyság), Delft (Hollandia), Pécs (Magyarország)
Fő eredmények
A partnervárosok Helyi Akciótervében foglalt ajánlások
Az első, felkészülési fázistól kezdve a UNIC hálózat az URBACT Helyi Támogató Csoport révén a városok minden kulcsszereplőjét bevonták a munkába, ajánlásokat alakítottak ki és azokat a Helyi Akciótervekbe integrálták. Az ajánlások a következők:
- Együttműködő modellek – például kiválósági, versenyképességi klaszterek – kidolgozása a kutatás, innováció és gazdaságfejlesztés kölcsönkapcsolatának elősegítésére (Kerámiaipar Európai Központja Limoges-ben, Kerámiaipari kutatási és anyagvizsgálati központ Aveiro-ban, Kerámiaipari, vállalkozási és innovációs kiválósági központ Stoke-on-Trent-ben, Európai kerámiai innovációs központ Castellon-ban stb.)
- A kerámiaiparban dolgozók szakismeretének fejlesztése, korszerűsítése (pl. Kerámiaipari szakképzési akadémia Stoke-on-Trent-ben, szakoktatási és képzési terv Aveiro-ban stb.)
- Eredetvédelmi intézkedések előkészítése (Limoges megkezdte a Limoges-i Porcelán eredetvédelmi eljárását)
- A kerámiaipari know-how megismertetése a városban a sokféle alkalmazási lehetősége bemutatásával (pl. City-Lab Catellon-ban, szabadtéri múzeum Faenza-ban, fenntarthatósági part Aveiro-ban)
- Kulturális vonzerő fejlesztés időszakos rendezvények szervezésével (pl. Brit Kerámiaipari Biennále Stoke-on-Trent-ben, Pécs: Európai Kulturális Főváros 2010, nemzetközi kiállítás „Föld és tűz” címmel Limoges-ban, W”A római hagyományoktól az innováció felé” című kiállítás Kolozsváron stb.)
- Kultur-turisztikai utak tervezése a városról alkogtott kép és a tényleges valóság közötti különbség áthidalására (kerámiaipari térkép Seville-ban, Kerámia út Delft-ben), a helyi lakosság bevonása (városi kampány Pécsett, könyv a történelemről és a jövőről Faenza-ban) és innovatív marketing stratágiák kidolgozása (pl. Kék Delft).
A legsikeresebb városi kezdeményezések összegyűjtése problématerületek szerint
A UNIC projekt végén a városcsoport kiadványt tett közzé „A UNIC leküzdi a válságot” címmel. Ebben ismertetik a kilenc városban megvalósított legfontosabb akciókat a Helyi Akciótervek keretét képező öt téma szerint:
- Innováció elősegítése
- Az iparág megerősítése alapvetően az ipar és az egyetemek együttműködése révén
- Együttműködés a várossal
- Kulturális és turisztikai potenciál
- Városi identitás alakítása promóciós eszközökkel.
Távlatok
A UNIC projekt közvetlen helyi hatások mellett további közös akciók és projektek kialakításához is elvezetett.
- Az URBACT UNIC projekt keretében kialakított partnerkapcsolat folytatódik a UNIC Városok az innovatív kerámiaiparért egyesület megalakításával.
- Az UNIC záró konferenciáján, Delft-ben a városok szándéknyilatkozatot írtak alá az akciók folytatását szolgáló egyesület megalakítására. Az egyesület többek között szakembercserét, tapasztalatcserét támogat a Helyi Akciótervek megvalósítására és más hálózatokkal való kapcsolatok létesítésére. A tagok érdekképviselete és érdekvédelme egyebek között európai pályázat-figyelést is szükségessé tesz. A következő lépés az egyesület alapszabályának aláírása. Az egyesület székhelye Limoges.
- A partnerek Európai Kerámia Út nevű turisztikai út kialakítását tervezik.
- A cél a kulturális és ipari helyszínekhez vezető utak hálózattá kapcsolása (manufaktúrák, múzeumok, raktárak stb.)
- Kerámiai Világút hálózat kialakítása érdekében az URBACT projekt idején a UNIC csoport lehetőséget kapott az Európai Unión kívüli megjelenésre is, 2010-ben Jingdezhenben, a Nemzetközi Kerámia kiállításon.
2010 júniusában a UNIC tagjai elhatározták, hogy nyitnak Ázsia kerámia hagyományokkal rendelkező városai felé a világút kialakítása érdekében. Négy ázsiai várossal történt kapcsolatfelvétel: Gangjin és Icheon (Dél-Korea), Jingdeezhen (Kína) és Séto (Japán). Megállapodta tapasztalatcsere folytatásában a kerámiaipar kulturális, kutatási-felsőoktatási, turizmus és örökség, gazdaság, művészeti alkotás és technológia témáiban.
A Kerámia Világút célja a tagjai számára a turizmus előmozdítása, művészek és egyetemi hallgatók cseréje, tapasztalatcsere, a kerámiaipari eljárások és technológiák sikeres példáinak ismertetése.