Elektromos teherautók - variációk E-logisztikai témára
Kaliforniában a német Siemens konglomerátum zöld utat kapott arra, hogy a világon először autópályát szereljen fel elektromos tehergépjárművek működtetéséhez szükséges felsővezetékekkel. A Siemens Berlinhez közeli kutatási központjában kidolgozott projektet a nemzetközi eAutópálya stratégia megvalósításának keretében hozták létre. Egy 3 kilométeres próbaszakaszt használnak a kezdeményezés tesztelésére. Sikeres működés esetén kiterjesztik az infrastruktúrát az autópálya teljes hosszára. Azt tervezik, hogy az első, teljes mértékben kereskedelmi alapon futó teherautók már 2015-ben használatba vehetik az autópályát.
A kezdeményezés a vállalat Infrastruktúra és városok részlege (mobilitás és logisztika) alá tartozik, amelynek üzleti modellje visszhangra talált Kalifornia állam progresszív fenntarthatóság- és szennyezés-szabályozási politikájában. A tervezett beavatkozás egy Los Angeles és Long Beach közötti csaknem 40 km-es nagy forgalmú útszakaszt (több mint 30.000 teherautó/nap), helyi nevén a Long Beach Freeway-t, vagy a "Seven-ten"-t foglalja magában. Ez az óriási foglom sűrűn lakott lakónegyedeken vezet keresztül és a hatóság figyelme egyre inkább a szennyezőanyagok kibocsátását csökkentő intézkedésekre fókuszál, különösképpen a kamionforgalom által a szálló por és nitrogén-oxidok okozta szennyezések negatív hatásainak kezelésére.
A felsővezetékes technológia önmagában nem új, trolibusz hálózatok világszerte 43 országban működnek, néhány újabb variációt az elmúlt években vezettek be. Az elektromos teherautók vagy elektromos szállítójárművek alkalmazására több példát is találhatunk az ipar történetében, nevezetesen az 1950-es évek Oroszországában vagy a bányászati szektorban. Azonban ezeknek a vezetékes infrastruktúráknak volt néhány nyilvánvaló korlátozó tényezője és egyértelmű hátránya a mainstream közlekedési helyzetek tekintetében. A Siemens megoldása egyfajta hibrid teherautó, amely képes a légvezetékek használatával elektromos árammal is működni, akár egy villamos vagy trolibusz. Nincsenek akkumulátorai, a jármű tetején elhelyezkedő vezetékek emelkedését vagy a felsővezetékekről való leválását a vezető gombnyomással szabályozza. A gépkocsi teljesítményvezérlő egysége érzékeli, amikor a felsővezetékekből áramot kap, ilyenkor leállítja a diesel motort. Az útvonal elhagyásakor ismét a diesel motor veszi át a hajtást, ezzel lehetővé téve a jármű számára, hogy „normális” közlekedési környezetben működjön. Ennek eredményeképpen a gépkocsik képesek fel és lekapcsolódni az elektromos vezetékről az autópályán menet közben is, így akár képesek a lassabb haladású járműveket megelőzni és visszakapcsolódni az elektromos hálóra, amikor az útszakasz ismét szabaddá válik. Az esetleges környezeti előnyöktől függetlenül ez a mobilitási lehetőség érdekes lehet a távolsági áruszállítási rendszerek számára, különösen olyan nagy kontinentális távolságok között, amilyenek az USA-ra vagy Oroszországra jellemzők.
Egyszóval újabb dimenzióval gazdagodhat a 66-os út mitológiája… – csak figyeljenek!
Írta: Noon MATTHEW
A fotó innen származik.