URBACT III – Mit hoz a városoknak?
Az URBACT III. program tartalmáról röviden
Az URBACT az Európai Unió 2002 óta működő területi együttműködési programja. Az URBACT III a korábbi programokra építve továbbra is előtérben tartja az integrált, fenntartható városfejlesztés stratégiáinak és akcióterveinek kidolgozására irányuló kapacitásfejlesztést, a különböző szereplők együttműködésének hatékonyabbá tételét és a városok hálózatának építését. Célja elősegíteni a városi tapasztalatok, problémák kölcsönös megismerését, közös elemzését, a megoldások keresését és a jó gyakorlatok bemutatását, átadását, átvételét.
Az URBACT III program kereteit az EU 2020 célrendszere, a Területi Agenda és az unió 2010-ben indult fejlesztési és foglalkoztatási stratégiája képezi. A 2014-2020-as időszak európai fejlesztéspolitikájában a város az eddigieknél hangsúlyosabb szerepet kap. Az Európai Regionális Fejlesztési Alap (EERFA) működését szabályozó uniós rendelet előírja, hogy, az ERFA források legalább 5 %-át fenntartható városfejlesztésre kell fordítani, támogatni kell az innovatív eljárásokat és a városok hálózati kapcsolatait. Ezek a követelmények a meghatározók az URBACT III program célkitűzéseiben.
Az URBACT III. Operatív Programját az Európai Bizottság 2014 decemberében jóváhagyta. Ennek köszönhetően 2015 márciusában már megjelenhetnek a 2014-2020-as időszakra vonatkozó új pályázati felhívások.
A Program két prioritás tengelye közül az első „A fenntartható integrált városfejlesztés előmozdítása”. Ehhez a tengelyhez négy specifikus cél és számos intézkedés tartozik.
Mindegyik cél esetében a program megjelöli a várható eredményt és ennek konkrét, számszerűsíthető indikátorát. Az első három specifikus cél tárgya lényegében kapacitásfejlesztés. Az első cél esetében ez az integrált, fenntartható városfejlesztéssel kapcsolatos tapasztalatcsere és ennek során készségfejlesztés országos, regionális és helyi szintű résztvevők számára.
A második és harmadik cél a döntően a helyi akciócsoportoknak és hozzájuk kapcsolódó érdeklődőknek szóló készségfejlesztés és szakértő konzulens segítségével végzett gyakorlati munka a helyi stratégia/akcióterv kidolgozásánál és megvalósításánál. Ez utóbbi részben az URBACT partnerek kifejezett kérésére került a programba, hiszen a gyakorlatban a tervek megvalósítása mindig különösen nehéz és kockázatos feladat. Az első prioritási tengely program szintű EU támogatása a terv szerint összesen 69.843.794 €.
A második prioritási tengely a technikai segítségnyújtás, amely a Program hatékony és eredményes irányítását és végrehajtását hivatott szolgálni. A 2. Prioritási tengely, a technikai segítségnyújtás tervezett EU támogatása: 4.458.114€.
A programot az ERFA, valamint a 28 tagállam és Svájc és Norvégia nemzeti hozzájárulásai finanszírozzák.
A közösségvezérelt helyi fejlesztés (CLLD) és az URBACT megközelítés
A közösségvezérelt helyi fejlesztés a 2014-2020-as időszak új fejlesztéspolitikai eszköze, amelynek a korábbi időszakokban már voltak előzményei (pl. LEADER, URBACT helyi támogató csoportok). Alapja a partnerek, beleértve a civil társadalom és a helyi gazdasági élet szereplőinek bevonása a helyi integrált stratégiák kidolgozásába és végrehajtásába. Az URBACT II programidőszakban már elkezdődött a megközelítés alkalmazása a városokban helyi támogató csoportok kialakításával, kapacitásfejlesztéssel és stratégia vagy akciótervek közös munka keretében történő kialakításával. Ezt a megközelítést fejleszti tovább, terjeszti ki tapasztalatcsere, disszemináció révén és jó gyakorlat átadásával az URBACT IIII program.
Az URBACT III. Program végrehajtása
Az URBACT III Program Irányító Hatósága és Közös Titkársága marad Párizsban. Ez a két szervezet felel a Program végrehajtásának irányításáért, ellenőrzéséért, illetve a Program szakmai és pénzügyi előrehaladásának monitoringjáért.
A program szintű munkában történő változásokról a Monitoring Bizottság dönt. A Monitoring Bizottság áttekinti a program megvalósítását és a célok megvalósulásának előrehaladását minden pályázati felhívást megelőzően elfogadja a műveletek kiválasztási kritériumait és módszertanát, valamint a jogosultságra vonatkozó szabályokat.
Az Igazoló Hatóság biztosítja az ellenőrzést reprezentatív minta kiválasztásával. Munkáját valamennyi tagállam/partnerország auditorainak csoportja segíti.
A pályázatokat a közzétett pályázati felhívás szempontjai és feladat meghatározása alapján kell benyújtani. A kiválasztási eljárás részletei az összes pályázó számára egy útmutató formájában lesz hozzáférhető. A benyújtott pályázatok pártatlan elbírálásáról a közös titkárság az irányító hatóság nevében gondoskodik, és döntési javaslatot tesz a Monitoring Bizottság felé. Az értékeléssel kapcsolatos bármely kérdést és panaszt az irányító hatóság vizsgálja felül és válaszolja meg. A Monitoring Bizottság döntését követően a Támogatási Szerződést az Irányító Hatóság írja alá, és a projekt vezető partnerének küldi el.
A projektpartnereknek az összes projektet előre kell finanszírozniuk. Az elszámolás a vezető partneren keresztül történik, aki a partnerektől összegyűjtött hiteles költségnyilatkozatok alapján összeállított költségtérítési igényt az előrehaladási jelentésekkel együtt nyújtja be az irányító hatóság/igazoló hatóságnak. A költségeket az irányító hatóság/igazoló hatóság téríti a vezető partnernek, majd a pénzt a vezető partner osztja szét a partnereknek. Az elszámolás euróban történik. Az árfolyamkockázatot a vezető partner/projektpartner viseli.
Az URBACT III. Program több jelentős eljárásrendi egyszerűsítést vezet be. Ezek közé tartozik, hogy nem lesz szükség a horizontális projektek tematikus tengelyek közötti felosztására, mivel az összes költség egyetlen prioritási tengelybe tömörül. Az IH által vezetett projektek száma csökken. Egyetlen technikai segítségnyújtási projektet alakítanak ki, amely a teljes időszakot lefedi. A projekt menedzsmentet illetően egyszerűbbek lesznek a költségkategóriák, a rezsi költségek elszámolása átalány alapon történik majd, illetve az elszámolást a közös titkárság és az előre elkészített sablonok, formanyomtatványok segítik.