Élelmiszerekkel kapcsolatos kezdeményezések a fenntartható helyi fejlesztésekért: URBACT leckék

Ez volt a témája az URBACT által szervezett egyik műhelymunkának a Brüsszeli Open Days rendezvényen, október 9-én. Ennek célja, hogy megértesse, hogy az élelmiszerrel kapcsolatos városi kezdeményezések hogyan vezethetnek a helyi gazdaság, társadalom és környezet fejlődéséhez, valamint a helyi emberek aktivizálásához és elköteleződéséhez. Lássuk, mik voltak a fő lépések!

„Ha egy helyi élelmiszerláncot akarsz kiépíteni, az embereket egy barátságos környezetbe hívd meg, például egy tetőkertbe, vagy akár egy gazdaságba!” Ezt javasolja Anne de Feijter, a hollandiai Amersfoort önkormányzat kommunikációs tanácsadója. Az URBACT Fenntartható Élelmiszer a Városi Közösségek Számára hálózat résztvevőjeként elmagyarázta Amersfoort fenntartható élelmiszerek fogyasztásának ösztönzésével kapcsolatos közvetítői szerepét, amely egyidejűleg a helyi lakosok elköteleződéséhez és együttműködéséhez is hozzájárul. A város létrehozott egy Helyi Támogató Csoportot, amit „Igazi Élelmiszer Hálózat”-nak kereszteltek el. A csoport a közigazgatás, a helyi lakosság és egyéb más helyi érintettek részvételével alakult meg. Együttesen kidolgozták a Helyi Akció Tervet, mely 3 tengelyből áll: növekedés - a helyi gazdaság város körüli farmokkal és a városon belüli közösségi kertekkel; élelmiszer szállítása az embereknek (azaz partnerség a hentes és a biciklisfutár között annak érdekében, hogy a helyi élelmiszer fenntartható módon jusson el a fogyasztóhoz); helyi élelmiszerek élvezete a helyi éttermekben, valamint a gyermekek bevonása helyi élelmiszerek előállításába és eladásába. Ezeknek a kezdeményezéseknek egyértelmű pozitív hatása van a társadalmi részvételre, a befogadásra, valamint az egészségre is. Anne kihangsúlyozta, hogy az eredmények elérése érdekében a helyi önkormányzatnak érdekélődőnek, közelinek és elérhetőnek kell lennie az állampolgárok számára.

Az önkormányzatok egy lehetséges másik szerepe városi modern piacok fejlesztése. Manapság a helyi piacokat ki kell emelni, mint a várospolitika egy eszközét, valamint versenyképesnek és az emberek számára vonzónak kell lenniük, megfelelő infrastruktúrával kell rendelkezniük. Ha ezt sikerül elérni, ez munkahelyeket generálhat, segítheti a foglalkoztatást és a vállalkozó szellemet is. Wroclawban (PL), az URBACT Piac Hálózat partner városában, nemrég nyílt egy hagyományos hangulatú, modern termelői piac egy megújított téren, amely a látogatók számára népszerű látványossággá vált. Egy másik lépésnek is meg kellett valósulnia ahhoz, hogy a termelői piac a fiatalok számára is vonzó munkahellyé és bevásárló hellyé váljon. A város úgy döntött, hogy a fiatalokat a saját nyelvükön szólítja meg, ezért egy média kampányt indított a helyi sajtó és a helyi gazdálkodók bevonásával dolgozó Mesterszakácsok című TV show bevonásával. Továbbá az URBACT Piacok hálózatának keretén belül kijelölték a Piacok Nemzetközi Napját, melynek során a helyi piacok ingyenes rendezvényekkel várják az odalátogatókat.

És mi van a közbeszerzések alkalmazásával, mint egy lehetséges út a fenntartható élet és fogyasztás fejlesztéséhez? Ehhez kapcsolódik Södertälje-nak, az URBACT Diet for Green Planet hálózat vezető partnerének esete. 2001-ben a város elhatározta, hogy kivezeti az előre elkészített, porból készülő ételeket a közétkeztetésből, és helyette a finomabb, egészségesebb, helyi bioélelmiszereket és fenntartható élelmiszer láncot népszerűsíti a városban. Mostanra, köszönhetően a közbeszerzésekkel kapcsolatos kikötésnek, a városlakók 30%-a helyi bioélelmiszereket fogyaszt az iskolai menzán (23 000 adag/nap), és 95%-a az iskolai konyháknak a gyerekek közreműködésével készíti el menüit. A közbeszerzésen keresztül több, mint 50%-a az iskolai élelmiszereknek vegyszermentesen előállított. Szintén ezen fenntartható élelmiszer stratégia eredményének könyvelhető el, hogy 2010 óta a húsfogyasztás aránya 30%-kal, a hulladék aránya pedig 30-40%-kal csökkent.

De mindemellett egy másik elem is hasonlóan fontos. „A városoknak jó szakemberekre és termékekre van szüksége. Ha akár a legkisebb értékedet hasznosítani akarod, rakd bele egy megfelelő dobozba és reklámozd!” mondja Rocio Rojo Arauzo, Burgos város stratégiai tervének projektfelelőse. A spanyol város a Gasztronómiai Városok című projekt vezetőpartnere. „Tapasztalati gazdaságban” élünk – mondja. A gasztronómia valós része ennek, és elősegíti a kapcsolatot a séfek, fogyasztók és közösségi hálózatok között. Még azoknak a városoknak is, amelyek kevesebb élelmiszerrel kapcsolatos hagyománnyal rendelkeznek, van valami kiemelkedő helyi sajátossága, még ha nagyon kicsinek tűnik is. Ha egy városnak van egy jó helyi terméke és szakemberei, ez óriási potenciált jelent növekedés szempontjából.

Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a fenntartható élelmiszerrel kapcsolatos, városok által kezdeményezett gyakorlatok gazdaságilag, társadalmilag és környezetileg is előnyösek mindenki számára (fogyasztók, lakosok, helyi vállalkozók). Fentebb sok jó példát láthattunk egy átfogó és integrált stratégia megvalósítására, a fogyasztás fenntarthatóságára, a közbeszerzéseken és helyi iskolai menzákon át a lakosság, a gyerekek és a helyi gazdálkodók és piacok bevonásán keresztül, egy város ’termékének’ legjobb módon való reklámozásáig. Az ilyen integrált fenntartható helyi stratégiák összetevői horizontálisan működnek együtt a szolgáltatásokkal, szervezeti egységekkel áttörve az önkormányzati bürokrácia falait. 

A cikk Jenny Koutsomarkou - az URBACT kapitalizációs vezetője - által készített vázlat alapján íródott.

Fotók: Neerav Bhatt

Bővebben:

Diet for a Green Planet network – URBACT website

Sustainable Food – URBACT website

Gastronomic Cities – URBACT website 

URBACT Markets – URBACT website 

URBACT at the Open Days 2014 -  URBACT website